misschien ophangen bij de deur?

5-stappen plan om faalmomenten los te laten

Ik ben een mens, jij bent een mens en soms gebeurt het leven. We maken een fout of hebben het idee dat we een fout gemaakt hebben. Hoe kun je daar nou (beter) mee omgaan?

Tijdens mijn burnout liep ik ook keihard tegen die muur aan: ik heb gefaald. Als moeder, als partner, als vriendin, als werknemer… noem maar op. Even zeggen: “laat maar gaan”, was er voor mij  niet bij. Hoe kom je dan toch verder?

Stap 1: bekijk je falen realistischer

Natuurlijk maak je soms beslissingen, waardoor iets niet lukt. Dat betekent alleen niet altijd dat je gefaald hebt. Bekijk echt realistisch welke omstandigheden geheel buiten je macht lagen en welke je kon beïnvloeden.

Wil je een beter idee krijgen van hoe vaak willekeur een loopje met je neemt? Lees dan eens Dronkemanswandeling, waarin wordt uitgelegd hoeveel willekeur de wereld bevat.

Stap 2: en wat dan nog?

Daag je gedachten over het falen eens uit! Ok, iets is niet gelukt. Wat zou je nu tegen je beste vriendin zeggen, als het haar niet gelukt was? Wat zou je tegen je kind willen zeggen? Zeg dat dan ook tegen jezelf! (En als dat niet lukt, schrijf het dan helemaal uit in een lange brief naar jezelf, of hang plakbriefjes op je wc-muur.)

Stap 3: vraag je beste vrienden

Vraag aan je partner en je beste vrienden hoe zij nu tegen je aankijken, nadat  je gefaald hebt. (Doe dit alleen met iets groots, en alleen zo af en toe.) Je zult aangenaam verrast zijn dat het ze helemaal niets uitmaakt.

Durf je dit niet omdat je je schaamt? Doe het dan in een dagdroom en maak de uitkomst bewust positief.

Stap 4: tijdslimiet

Gun jezelf een baaldag als iets groots niet is gelukt, of als je scherpe kritiek op je werk of jezelf hebt gehad. Maar hou er daarna mee op! Spreek van tevoren met jezelf af wat je een goede termijn vind om te sippen. (Extra tip: met een kookwekker kun je je kind ook tot een uur de tijd geven om te sippen over iets. Daarna is het over!)

Voor echt grote teleurstellingen geef ik mezelf een baaldag: ik mag de hele dag boos kijken, ik mag de hele dag kort zijn tegen anderen, ik mag me de hele dag rot voelen en 1 nacht slecht slapen. Daarna moet het klaar zijn.

Stap 5: leer ervan

Probeer in te zien dat elke keer dat iets niet lukt een moment is waar je van kan leren. Kinderen doen dit van nature: elke keer als ze vallen, weten ze dat ze iets deden wat niet werkte. Daarna staan ze weer op en proberen ze iets anders. Dus leer ervan!

Tenslotte, zoals Einstein zei: “Insanity is doing the same thing, over and over, and expecting different outcomes.”

Mijn grootste faalproject is het niet op tijd afmaken van mijn promotie. Maar: daar leren we  geduld hebben van. Wat is jouw grootste faalmoment?

The following two tabs change content below.
Marianne Cysouw
mama | groepsleidster | wetenschapper | eigenaar Authentiek Ouder | gezin met partner, mini en poes
Marianne Cysouw

Laatste berichten van Marianne Cysouw (toon alles)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *