Langzaam veranderen – vaker vegetarisch

Al eerder schreef ik over langzaam veranderen. Soms is niet iedereen in het gezin overtuigd van het nut van een verandering. Zelf beginnen en dan de rest langzaam meenemen heeft vaak het meest effect.

Meer groente eten is één ding dat je zo aan kunt pakken, maar vaker vegetarisch gaan eten vereist toch wat meer denkwerk. Juist omdat ik bijna niet kook ’s avonds (dat komt omdat ik de kostwinnaar ben), is het lastig om iets wat voor mij logisch is, maar voor mijn partner niet, in het hele huishouden door te voeren.

Bij ons ging de overgang heel geleidelijk en in fases, die elk bijna een jaar duurden. Geef het dus vooral de tijd. Duurzaamheid is niet iets dat je van de ene op de andere dag hoeft te doen; elk klein beetje helpt. Laatst zei mijn partner tegen mij: als we minimaal 1 keer per week vis eten voor mij, dan kunnen we ook wel 1 keer per week vegetarisch eten voor jou. En wat mij betreft is dat de kern: samen bezig zijn met gezonder en duurzamer eten. Doe je het niet voor het milieu, doe het dan voor je partner.

Fase 1 – In het weekend en buiten de deur vaker vegetarisch

In het weekend ben ik wel vaak thuis, dus kan ik dan wel de regie voeren over wat we als familie eten. Voor mijn partner natuurlijk fijn om een keer niet te hoeven koken, voor mij prettig om in ieder geval één dag in de week vegetarisch te eten. Ook in een restaurant heb je voor jezelf altijd de keuze om vegetarisch of duurzamer te eten. Doe je dat consequent, dan zal dat je gezin echt op den duur gaan opvallen.

Fase 2 – Prijs de vegetarische maaltijden die je wel krijgt

Niet alles wat vegetarisch is, is ook lekker. Zeker iemand die altijd vlees kookt zal in het begin moeten zoeken naar wat binnen zijn eigen kookstijl past en toch vegetarisch is. Mijn partner (en ikzelf) hebben zeker vegetarische dingen gekookt die compleet oneetbaar waren. Natuurlijk bleef ik die maaltijden hardnekkig harder prijzen dan alle andere maaltijden. Dat heeft zeker op de lange termijn geholpen. Als je een partner hebt die je op zijn minst een beetje aardig vindt, dan zal hij of zij ook meer voor je willen koken van wat je lekker vindt.

Fase 3 – Gaan bloggen over authenticiteit en duurzaamheid

Voor mij persoonlijk is duurzaamheid belangrijk. Dit gaat hand in hand met mijn ideeën over authentiek leven, gezond eten en de wereld beter maken voor onze kinderen. Door op deze website blogjes te schrijven over duurzaamheid, en op mijn eigen website te schrijven over eten, kwamen duurzaamheid en eten bij ons meer en meer op de kaart te staan. We probeerden meer biologische producten en, omdat die duurder zijn, koken nu vaker vegetarisch. Het is leuk om nieuwe dingen te proberen en te laten zien aan anderen dat het lekker en goedkoop is om duurzaam te eten. Door zelf enthousiaste blogjes te schrijven warmde ook mijn partner steeds meer op voor het idee.

En zo heeft iedereen zijn eigen reis naar duurzamer of meer biologisch eten, lees bijvoorbeeld ook de eerdere blog van Cecile over langzaam steeds meer biologisch eten. En onthou: ook met kleine stapjes kun je een hele marathon lopen!

Wat doe jij om duurzamer of groener te leven?

The following two tabs change content below.
Marianne Cysouw
mama | groepsleidster | wetenschapper | eigenaar Authentiek Ouder | gezin met partner, mini en poes
Marianne Cysouw

Laatste berichten van Marianne Cysouw (toon alles)

2 gedachten over “Langzaam veranderen – vaker vegetarisch”

  1. Ik denk dat langzaam veranderen de enige duurzame verandering is. Cold turkey werkt alleen als de motivatie extreem hoog is. Bijvoorbeeld bij mensen die ineens stoppen met roken; of zoals ik zelf niet dronk toen ik zwanger was. Bij veranderingen waarbij de sociale druk veel minder is, of je zelfs tegenwerkt, zijn kleine stappen veel haalbaarder. Tien jaar geleden at ik nog elke dag vlees. Nu eens per week.

    En ik merk inderdaad het enorme effect van erover bloggen. Ik had het er met Oud en Nieuw nog over. Hoeveel stappen we afgelopen jaar hebben gezet, omdat Eigenwijs Blij en ook Authentiek Ouder zo’n katalysator zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *