Last van negatieve gedachten? Daag ze uit!

We hebben allemaal wel eens last van negatieve gedachten; van die kleine stemmetjes die zeggen: “Je kunt het niet!” of “Je bent een mislukkeling!” of nog erger: “Je bent een slechte ouder!” Maar wat kun je hier nou aan doen?

Simpel

Het is heel simpel: niet meer zo denken.

OK, niet zo simpel

OK, dat is dus helemaal niet zo simpel. Het is heel moeilijk om dat soort negatieve gedachten nooit meer te denken. Zeker als je van pessimistische aard bent, is het heel lastig om die gedachten voorgoed uit te schakelen.

Cognitieve gedragstherapie

Wat je dan wel kunt doen is een oefening uit de cognitieve gedragstherapie: je negatieve gedachten (op papier) uitdagen. Cognitieve gedragstherapie gaat ervan uit dat hoe we ergens tegenaan kijken belangrijker is dan wat er precies met ons gebeurd is.

Bevallingsverhalen

Zo zijn er mensen die vinden dat ik een vreselijke bevalling had: ik moest onverwacht naar het ziekenhuis, ik heb lang persweeën moeten wegademen en ik was vreselijk moe.

Ikzelf vind het helemaal geen vreselijke bevalling. Ik vond het een prachtige geboorte en een bevrijding van mijn zwangerschap. Ook in de moeilijke stukken ervoer ik rust.

Voor mij klopt het dus dat het belangrijker is hoe ik er tegenaan kijk, dan wat er nou precies is gebeurd.

Oefening

Als het nou niet vanzelf lukt om tegen een emotionele gebeurtenis positief te zijn, of (en dat is natuurlijk nog veel erger) als het niet lukt om positief naar jezelf te kijken, kun je dat positieve met jezelf oefenen. De gedachten die je hebt zijn dan zo sterk ingesleten dat ze bijna automatisch zijn.

Geboorte geven vond ik namelijk fantastisch, maar mijn kind dragen verschrikkelijk. En daar kun je de volgende oefening voor doen.

  • Situatie: Wat was de situatie waarin je jezelf bevond? Wat was de aanleiding?
  • Negatieve gedachte: Welke (automatische) negatieve gedachte had je daarbij?
  • Alternatief: Bekijk je situatie vanuit een ander gezichtspunt. Wat is een positieve manier om daar naar te kijken? Wat kan een alternatieve gedachte zijn?

Voorbeelden

Dit zijn twee voorbeelden zoals ik ze had uitgewerkt:

  • Situatie: Ik ga naar mijn werk en voel me schuldig dat ik mijn mini thuis achterlaat.
  • Negatieve gedachte: Ik ben een slechte moeder.
  • Alternatief: Ik geef een goed voorbeeld: om te leven moet je werken.
  • Situatie: Ik bekijk onze spaarrekeningen.
  • Negatieve gedachte: We hebben te weinig geld om onze mini alles te geven wat hij wil.
  • Alternatief: We kunnen onze mini goed de waarde van geld leren, omdat we niet altijd alles kunnen kopen.

Oefenen

Het uitdagen van je negatieve gedachten is niet moeilijk, maar wel confronterend. En je moet het wel consequent blijven doen, om er echt veel aan te hebben. Na een poosje wordt het wel makkelijker! (En met een poosje bedoelen ik dan een half jaar of een jaar.)

In welke situaties heb jij negatieve gedachten? Wat kun je daar voor alternatieven voor verzinnen? Schrijf ze lekker hieronder op! Anoniem mag natuurlijk!

Als je echt moeite hebt met lief zijn voor jezelf en jezelf accepteren, of als je het idee hebt dat het ouderschap niet alleen vermoeiend en vervelend is, maar echt onhoudbaar zwaar: vraag dan om hulp. Vraag in je omgeving om praktische hulp en ga huilend bij de huisarts zitten. Hou niet op met vragen tot iemand je helpt.

The following two tabs change content below.
Marianne Cysouw
mama | groepsleidster | wetenschapper | eigenaar Authentiek Ouder | gezin met partner, mini en poes
Marianne Cysouw

Laatste berichten van Marianne Cysouw (toon alles)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *