OK, geen baby meer...

Mama en baby-yoga

Zoals ik al eerder noemde in de blog over spelen met je baby is mama en baby-yoga een leuk vermaak voor je kind. Maar het is ook heel nuttig voor jezelf! Zo leer je bijvoorbeeld om je kind op een ergonomisch verantwoorde manier te tillen, zolang je lijf nog niet helemaal het oude is. Tegelijk vond ik ook dat het de band met je kind kan versterken.

Herstellen

Je lijf heeft het behoorlijk te verduren tijdens een zwangerschap en tijdens een bevalling. Ook van een keizersnede moet je lichaam zich herstellen. Je buikspieren zijn uitgerekt en staan wat uit elkaar. Je heupen zijn nog verweekt en kwetsbaar. Je bekkenbodemspieren hebben een behoorlijke douw gekregen. Het is moeilijk om je evenwicht weer te vinden na die maanden kromme rug en dikke buik.

Ook emotioneel kunnen zwangerschap en geboorte zwaar zijn. Dat is niet altijd het geval (gelukkig), maar het kán wel. Yoga kan dan helpen om je evenwicht weer wat meer te vinden.

Een goede yoga-docent kan je helpen om je spieren weer op te bouwen na je zwangerschap, om je evenwicht weer te vinden en om het leuk te hebben met je baby. De meeste docenten die dit soort cursussen geven hebben al veel ervaring met verse mama’s.

Verschillen met ‘gewone’ mama-gym

Ik heb zelf de cursus gedaan bij een docent die ik al kende vanuit de zwangerschapsgym. (Dat was Liese van Dam. Namasté, Liese, dank je wel. Neem vooral een kijkje op haar website Shanti Yoga, want ze doet nog veel meer.)

Ik had me ook ingeschreven bij de mama-gym die georganiseerd werd door het consultatiebureau. Ik merkte een paar grote verschillen:

Mét je kindje

bij de yoga-cursus kon ik mijn kind meenemen, bij de mama-gym niet
de yoga-cursus werd overdag aangeboden, de mama-gym ’s avonds
omdat het mama en baby-yoga is, leer je ook spelen met je kind
de yoga-cursus gaat uit van tijd voor voeden en verschonen
de lengte van de yoga-lessen was langer dan die van de mama-gym

Wat mij erg stoorde aan de mama-gym was dat die ervan uitging dat je je vier-weken oude kind ergens bij iemand achterlaat, in de avond. (Wat me ook totaal onhandig lijkt voor alleenstaande mama’s.) Dat was voor mij de grootste reden om niet te gaan, want dat is precies de tijd dat mijn mini graag wilde clusteren met zijn voeding. Niet de handigste tijd om uithuizig te zijn. Bovendien vond ik het erg moeilijk om hem met vier weken al in de steek te laten.

Emotioneel

Maar ook het leren spelen met mijn kind, aandacht voor de emotionele band opbouwen en aandacht voor mijn eigen emotionele stabiliteit waren erg belangrijk. Ik vond het moeilijk om te genieten van mijn kind en de yoga-lessen waren echte lichtpuntjes: het is namelijk een activiteit met mijn kindje, waar ik niet bij hoefde na te denken en waar ik me helemaal goed over kon voelen.

Los daarvan waren de fysieke oefeningen wel hetzelfde. Het is dus waarschijnlijk een kwestie van smaak wat het beste bij jou past.

Wat zijn jouw ervaringen met mama-gym of mama-yoga?

The following two tabs change content below.
Marianne Cysouw
mama | groepsleidster | wetenschapper | eigenaar Authentiek Ouder | gezin met partner, mini en poes
Marianne Cysouw

Laatste berichten van Marianne Cysouw (toon alles)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *