Pompoen-pangasius stamp

Dit is een enorme aanrader! Door de pangasius in de koekenpan licht te bruinen geef je zonder zout enorm veel smaak! In ongeveer 30 minuten op tafel.

Je hebt nodig

Dit heb je nodig!

  • aardappels (twee grote per volwassene, een kleine per kind)
  • pompoenblokjes van verse pompoen of uit de diepvries (75g per kind, ongeveer 200g per volwassene)
  • pangasiusfilet
  • neutraal smakende olie (lichte olijfolie, zonnebloemolie of roomboter)
  • eventueel verse bieslook

Zo maak je het

  1. Was de aardappels goed. Schil ze daarna als je dat wilt. Kook ze zonder zout.
  2. Kook ook de pompoenblokjes zonder zout of stoom ze gaar.
  3. Bak de pangasiusfilet in een goede pan in weinig olie gaar. Zorg dat de randjes echt een beetje bruin beginnen te worden: daar zit veel smaak aan! (Maar maak de vis niet te droog.)
  4. Knip bieslook over het gerecht als je dat wilt.
  5. Stamp tot een stamppot, of eet alles lekker los.

Zo ziet het er los uit!

Veganize me

Dit recept kan veganistisch gemaakt worden door de pangasius te vervangen door tempeh of cashewnoten. Hak voor kleine kinderen de cashewnoten erg fijn, zodat ze zich niet daarin verslikken! (Zelfs Rapley kinderen kunnen dit niet goed voor ze twee zijn.)

Voor volwassenen

Omdat alles zonder zout is, kan deze stamppot wat laf worden. Voeg naar smaak zout op je bord toe, of strooi er een lekker pittige kaas over.

Tips

  • Je kan deze stamppot goed van tevoren maken en hij is koud ook lekker. Blijft in de koelkast zeker twee dagen goed.
  • Handig om mee te nemen als vervanging van een ‘potje’ babyeten! Neem eten mee in een melkflesje met de bewaardop in plaats van de speen.
  • Pompoen kun je goed zelf invriezen of in deelblokjes uit de diepvries kopen. Deze keer gebruikte ik een zelf-ingevroren pompoen.
  • Ook vis uit de diepvries is prima! Die is vaak verser dan de ‘verse’ vis in de supermarkt. Dit is dus een prima ‘we-hebben-nog-wel-wat-in-de-diepvries’ gerecht!

Alle recepten op Authentiek Ouder zijn per toeval zo ontstaan in onze keuken. Meestal door dingen te combineren uit de reclame. De successen staan hier, de mislukkingen vergeten we gewoon weer snel. Als een recept is aangepast uit een boek, dan staat de bron erbij.

De recepten van Authentiek Ouder zijn niet geschreven door een diëtist en het is niet de bedoeling om je voor te schrijven hoe je moet eten. Maak je je zorgen over hoe gezond jij en je kind eten? Neem dan contact op met een professional of je huisarts.

The following two tabs change content below.
Marianne Cysouw
mama | groepsleidster | wetenschapper | eigenaar Authentiek Ouder | gezin met partner, mini en poes
Marianne Cysouw

Laatste berichten van Marianne Cysouw (toon alles)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *