Popcorn-broccoli

Verrassend avondeten: popcorn! Met zachte broccoli en knapperige rösti en rauwkost is dit een feest aan texturen. En nog gezond ook! Past uitstekend bij de Rapley methode om te leren eten. In ongeveer een half uur op tafel (afhankelijk van je popcorn-pof ervaring).

Je hebt nodig

  • een handje pofmais
  • verse broccoli of uit de diepvries (75g per kind, ongeveer 200g per volwassene)
  • kipfilet
  • neutraal smakende olie (lichte olijfolie, zonnebloemolie of roomboter)
  • rauwkost, zoals komkommer en tomaat
  • aardappelen

Zo maak je het

  1. Was de aardappels goed. Schil ze daarna als je dat wilt. Kook ze zonder zout voor 5 minuten.
  2. Rasp of snij de aardappel daarna tot rösti en bak dit knapperig.
  3. Kook de bloemkoolroosjes zonder zout of stoom ze gaar.
  4. Bak de kipfilet in een goede pan in weinig olie gaar. Zorg dat het vlees echt een beetje bruin beginnen te worden: daar zit veel smaak aan! (Maar maak het vlees niet te droog.)
  5. Snij de rauwkost in hapklare brokjes.
  6. Maak de popcorn in een ruime pan. Giet ongeveer 3 eetlepels neutrale olie in de koude pan.
  7. Bedek de bodem van de pan met een laagje pofmais. Ideaal is het als er geen korrels op elkaar liggen. (Een paar mag, maar niet teveel.)
  8. Doe het deksel op de pan! Zet dan de pan op een matig hoog vuur.
  9. Zet een laagje koud water (ongeveer 4 cm) in je spoelbak of in een afwasteiltje klaar. Zet ook een grote droge kom klaar voor de popcorn.
  10. Wacht tot de plofjes van de popcorn een paar seconden apart zijn.
  11. Haal met handschoenen de pan van het vuur en zet hem onmiddellijk in het koude water om de bodem van de pan af te koelen. (Dit sist en spettert!)
  12. Nu heb je genoeg tijd om het deksel eraf te halen en de popcorn in de schaal te doen.

Veganize me

Dit recept kan veganistisch gemaakt worden door de kip te vervangen door noten of paddestoelen. Hak voor kleine kinderen de noten erg fijn, zodat ze zich niet daarin verslikken! (Zelfs Rapley kinderen kunnen dit niet goed voor ze twee zijn.)

Voor volwassenen

Wij maken graag een dressing bij de sla. Dit is dan voldoende om het hele gerecht genoeg smaak te geven. Feta in de sla is ook een uitstekende extra smaakmaker voor dit gerecht.

Tips

  • De popcorn kun je ook van tevoren maken.
  • In sommige perioden vinden kinderen dat bloemkool gaarder of minder gaar moet. Kijk naar je kind om dit in te schatten. Of laat een paar stukjes wat langer koken om dit uit te proberen.
  • Hou je over van dit gerecht? Dan is alles samen met wat extra rauwkost ook een heerlijke lunch voor de dag erna.
  • Popcorn zonder zout of suiker is ook een heerlijke verantwoorde verjaardagstraktatie.

Alle recepten op Authentiek Ouder zijn per toeval zo ontstaan in onze keuken. Meestal door dingen te combineren uit de reclame. De successen staan hier, de mislukkingen vergeten we gewoon weer snel. Als een recept is aangepast uit een boek, dan staat de bron erbij.

De recepten van Authentiek Ouder zijn niet geschreven door een diëtist en het is niet de bedoeling om je voor te schrijven hoe je moet eten. Maak je je zorgen over hoe gezond jij en je kind eten? Neem dan contact op met een professional of je huisarts.

The following two tabs change content below.
Marianne Cysouw
mama | groepsleidster | wetenschapper | eigenaar Authentiek Ouder | gezin met partner, mini en poes
Marianne Cysouw

Laatste berichten van Marianne Cysouw (toon alles)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *